Share

A jazz története dióhéjban

A jazz nem csupán egy zenei stílus; sokkal inkább egy folyamatosan változó, élő és lélegző zenei nyelv, amely az improvizáción, a ritmikai szabadságon és az egyéni kifejezésmódon alapul. A 20. század elején, az amerikai Dél olvasztótégelyében született, és az afroamerikai közösségek kulturális örökségéből, a bluesból, a ragtime-ból és a spirituálékból táplálkozott. Története a kulturális elnyomás elleni küzdelem, a kreatív szabadság és a zenei határok folyamatos átlépésének krónikája. A New Orleans-i kezdetektől a modern fúziós irányzatokig a jazz a 20. század egyik legfontosabb és legnagyobb hatású zenei jelenségévé vált.

A jazz bölcsője a 20. század eleji New Orleans volt, egy multikulturális kikötőváros, ahol a legkülönfélébb zenei hagyományok találkoztak. Az afroamerikai közösségekben a blues nyers érzelmessége, a spirituálék közösségi ereje és a ragtime szinkópált, „szakadt” ritmikája egy új, egyedi zenei stílussá olvadt össze. A korai New Orleans-i, vagy más néven dixieland jazz jellemzője a kollektív improvizáció volt, ahol a fúvós hangszerek – a kornett vagy trombita, a klarinét és a harsona – egyszerre játszottak, egymás szólamait fonva körül, miközben a ritmusszekció (zongora, bendzsó, tuba, dob) biztosította a stabil, lüktető alapot. Olyan úttörők, mint Buddy Bolden és Freddie Keppard fektették le a stílus alapjait, de a jazz első igazi szupersztárja a trombitás és énekes Louis Armstrong lett.

Louis Armstrong forradalmasította a jazzt. Virtuóz trombitajátéka, briliáns improvizációs készsége és a hangsúlyt a kollektív rögtönzésről a szólóimprovizációra helyező szemlélete alapvetően változtatta meg a zene irányát. Bevezette a swingelő, laza ritmikát, amely a jazz egyik legfontosabb ismérvévé vált, és „scat” éneklésével a hangot is hangszerként kezelte. Az 1920-as években készült Hot Five és Hot Seven felvételei a jazz történetének mérföldkövei, amelyek a zenét a népi szórakoztatás szintjéről a magas művészet rangjára emelték. Ezzel egy időben, az alkoholtilalom idején, a jazz Chicago és New York füstös lokáljaiban és „speakeasy” bárjaiban talált új otthonra, és vált a „dzsesszkorszak” (Jazz Age) hangjává.

Az 1920-as években a zongora is a jazz szólóhangszerévé vált. A stride zongoristák, mint James P. Johnson és Fats Waller, a bal kézzel játszott „lépkedő” basszus és akkordok fölé a jobb kézzel virtuóz, ragtime-elemekkel átszőtt dallamokat rögtönöztek. A zongora szerepe a jazzben tovább erősödött az olyan kivételes tehetségeknek köszönhetően, mint Jelly Roll Morton, aki az első jelentős jazz-zeneszerzőként és hangszerelőként ismert, vagy Earl Hines, akinek „trombita-stílusú” zongorajátéka Armstrong trombitaszólóinak virtuozitását idézte. Ez a korszak teremtette meg azokat a zenei alapokat, amelyekre a későbbi stílusok épülhettek.

A jazz népszerűsége az 1917-ben megjelent első jazz hanglemezzel (Original Dixieland Jass Band) robbanásszerűen megnőtt. A zene elindult hódító útjára, és New Orleans-ból észak felé vándorolva új központokat talált. A korszak zenészei lefektették az improvizáció, a swing ritmus és a blues-alapú harmóniavilág alapjait, amelyek a mai napig a jazz legfontosabb építőkövei. A korai jazz a közösségi örömzene és az egyéni virtuozitás tökéletes egyensúlyát valósította meg, megteremtve a 20. század egyik legdinamikusabban fejlődő zenei műfaját.

A swing-korszak és a big bandek tündöklése

Az 1930-as évek közepétől az 1940-es évek közepéig tartó időszakot a swing uralta. Ez volt az egyetlen korszak a jazz történetében, amikor a stílus a legnépszerűbb amerikai popzenévé vált. A swing-korszakot a big bandek, vagyis a nagyzenekarok tündöklése jellemezte, amelyekben a hangszereket szekciókba (rézfúvósok, szaxofonok, ritmusszekció) szervezték. A kollektív improvizációt felváltották a precízen megírt hangszerelések és a kiemelt szólisták rögtönzései. A zene ritmikája finomodott, a hangsúly a four-beat lüktetésre helyeződött, ami rendkívül táncolhatóvá tette a zenét.

A swing-korszak legnépszerűbb zenekarvezetői valóságos szupersztárok voltak. Benny Goodman, a „Swing Királya”, klarinétosként és zenekarvezetőként is kiemelkedőt alkotott, és zenekara az első jazz-együttes volt, amely a rangos Carnegie Hallban léphetett fel 1938-ban. Count Basie zenekara a blues-alapú, laza, Kansas City-i stílust képviselte, amely a ritmusszekció megismételhetetlenül könnyed lüktetésére és a briliáns szólistákra épült. Duke Ellington pedig a jazz történetének egyik legfontosabb zeneszerzőjévé és hangszerelőjévé vált, aki a big bandet egy kifinomult, színgazdag zenekari palettaként használta, és a jazzt a koncerttermek világába emelte.

A big bandek mellett a korszak a hangszeres szólisták egész sorát termelte ki, akik a jazz-improvizáció mestereivé váltak. A szaxofon ekkor vált a jazz egyik legfontosabb szólóhangszerévé, olyan óriásoknak köszönhetően, mint Coleman Hawkins és Lester Young, akik két teljesen eltérő, de egyaránt rendkívül nagy hatású játékstílust alakítottak ki. A korszak nagy énekesei, mint Billie Holiday és Ella Fitzgerald, szintén ekkor tűntek fel. Holiday a dalok érzelmi mélységének páratlan tolmácsolója volt, míg Fitzgerald a virtuóz scat-éneklés és a tökéletes intonáció királynőjévé vált.

A második világháború azonban véget vetett a big bandek aranykorának. A zenészek bevonulása, a gazdasági nehézségek és a szórakozóhelyekre kivetett adók mind hozzájárultak a nagyzenekarok hanyatlásához. Zeneileg pedig egyre több fiatal zenész érezte a big bandek kötött hangszereléseit és a kommersz szórakoztatást korlátozónak, és egy új, szabadabb, virtuózabb és művészibb kifejezésmódra vágytak. Ez a törekvés vezetett el a jazz következő forradalmához, a bebop megszületéséhez.

A bebop forradalom és a modern jazz születése

Az 1940-es évek közepén a New York-i jazzklubokban egy új, radikális stílus kezdett kialakulni: a bebop (vagy röviden bop). A bebop egy tudatos lázadás volt a swing kommersz hangzásával szemben. A fiatal zenészek, mint a szaxofonos Charlie Parker, a trombitás Dizzy Gillespie, a zongorista Thelonious Monk és a dobos Kenny Clarke, a kis létszámú együtteseket (combókat) részesítették előnyben, és a hangsúlyt a virtuóz, villámgyors improvizációra, a komplex harmóniákra és a szaggatott, aszimmetrikus ritmusokra helyezték. A bebop már nem tánczene volt, hanem a zenészek zeneje, amely elmélyült figyelmet és zenei tudást igényelt mind az előadótól, mind a hallgatótól.

Charlie Parker, becenevén „Bird”, a bebop központi figurája és a jazz történetének egyik legnagyobb zsenije volt. Altszaxofon-játéka páratlan technikai tudásról, hihetetlen harmóniai leleményességről és nyers érzelmi erőről tanúskodott. Szólói újradefiniálták a jazz-improvizációt, és hatásuk a mai napig érezhető. Dizzy Gillespie, Parker állandó partnere, a bebop másik úttörője volt, aki virtuóz trombitajátéka mellett a stílus harmonikus és ritmikai alapjainak kidolgozásában is kulcsszerepet játszott, és az afro-kubai zene elemeit is beépítette a jazzbe.

A bebop hatására a jazz végérvényesen művészetté vált, és több ágra szakadt. A bebop forró, agresszív hangzására adott reakcióként az 1940-es évek végén és az 50-es években megjelent a cool jazz. Ez a stílus, amelynek egyik elindítója Miles Davis volt a Birth of the Cool című albumával, a visszafogottabb, líraibb hangvételt, a lassabb tempókat és a letisztultabb hangszerelést részesítette előnyben. A cool jazz elsősorban a nyugati parton (West Coast jazz) vált népszerűvé, olyan zenészekkel, mint Chet Baker és Gerry Mulligan.

Ezzel párhuzamosan a keleti parton a bebop hagyományait egy energikusabb, blues-osabb és gospel-elemekkel gazdagított stílus, a hard bop vitte tovább. A hard bop zenészei, mint a dobos Art Blakey (és zenekara, a Jazz Messengers), a zongorista Horace Silver és a szaxofonos Sonny Rollins, a bebop komplexitását a blues és a soul érzelmi közvetlenségével ötvözték. A hard bop a modern mainstream jazz alapjává vált, és az 50-es és 60-as években a jazz domináns irányzata volt.

A határok tágítása: modális jazz, free jazz és fúzió

Az 1950-es évek végére a jazz ismét egy újabb forradalom küszöbén állt. Miles Davis, aki a cool jazz egyik úttörője volt, ismét az újítások élére állt a modális jazz megteremtésével. Az 1959-es Kind of Blue című albumán szakított a hagyományos, akkordmeneteken alapuló improvizációval, és helyette a modális skálákra épülő rögtönzést vezette be. Ez a megközelítés nagyobb szabadságot adott a szólistáknak, lehetővé téve a dallamosabb, líraibb és meditatívabb improvizációt. A Kind of Blue a jazz történetének egyik legfontosabb és legnépszerűbb albuma lett, és olyan zenészeket indított el a pályájukon, mint a szaxofonos John Coltrane.

John Coltrane a jazz történetének másik megkerülhetetlen óriása, aki a modális jazzből kiindulva a jazz határainak legszélsőségesebb kitágításáig jutott el. Elképesztő technikai tudása, spirituális útkeresése és a zenei kifejezés határainak folyamatos feszegetése a free jazz és az avantgárd jazz felé vezette. A free jazz, amelynek másik fontos úttörője Ornette Coleman volt, teljesen elvetette a hagyományos harmóniai, ritmikai és formai kötöttségeket. A zenészek a teljes improvizációs szabadságot hirdették, gyakran disszonáns, atonális és rendkívül expresszív hangzást hozva létre.

Az 1960-as évek végén és a 70-es években a jazz ismét egy újabb átalakuláson ment keresztül. Miles Davis, mindig a jövőbe tekintve, a rock, a funk és a soul elektromos hangzását kezdte beépíteni a zenéjébe, ezzel megteremtve a jazz-rock vagy fúziós jazz stílusát. Az olyan albumok, mint a Bitches Brew, az elektromos hangszerek (elektromos zongora, gitár, basszusgitár) és a sűrű, rockos ritmusok használatával egy teljesen új hangzásvilágot hoztak létre, amely a fiatalabb, rockzenén nevelkedett közönséget is megszólította. A fúziós korszak olyan virtuóz zenekarokat és zenészeket termelt ki, mint a Weather Report, a Mahavishnu Orchestra (John McLaughlinnal) és Chick Corea.

A fúziós jazz után a stílus tovább ágazott, és a legkülönfélébb zenei hatásokat olvasztotta magába, a világzenétől az elektronikán át a hip-hopig. A jazz története egy folyamatos párbeszéd a hagyomány és az újítás között. A mai jazz-zenészek egyszerre merítenek a stílus gazdag múltjából, Louis Armstrongtól John Coltrane-ig, miközben folyamatosan keresik az új kifejezési formákat. A jazz ma is élő, dinamikus és releváns műfaj, amelynek alapértékei – az improvizáció, a kreativitás és a közös zenélés öröme – változatlanok maradtak.

Még több olvasnivaló...