Share

A Black Friday története – Mi ez az őrület?

Minden év novemberében eljön az a nap, amikor a világ mintha egy kicsit megőrülne: tömegek tolonganak az üzletek előtt hajnalban, weboldalak omlanak össze a terhelés alatt, és a „kihagyhatatlan ajánlatok” bűvöletében rekordösszegeket költenek el az emberek. A Black Friday, avagy a fekete péntek mára globális kiskereskedelmi ünneppé, a karácsonyi bevásárlási szezon hivatalos startpisztolyává vált. De honnan is ered ez a furcsa elnevezés, és hogyan vált egy amerikai sajátosságból világméretű jelenséggé? A történet sokkal régebbre nyúlik vissza, és sötétebb árnyalatokat is tartalmaz, mint azt a mai csillogó reklámok sejtetni engednék.

A sötét eredet: az 1869-es pénzügyi válság

Bár ma a vásárlással kötjük össze, a „Black Friday” kifejezést először egyáltalán nem ünnepi kontextusban használták. Az eredeti fekete péntek 1869. szeptember 24-ére esett, és egy súlyos amerikai pénzügyi válságot jelölt. Két gátlástalan tőzsdespekuláns, Jay Gould és Jim Fisk megpróbálták felvásárolni a nemzet aranykészletét, remélve, hogy mesterségesen az egekbe tornásszák az árát, majd hatalmas haszonnal túladnak rajta. Tervük azonban kitudódott, és amikor az állam beavatkozott, az arany ára zuhanni kezdett.

A tőzsdei összeomlás lavinát indított el, amely magával rántotta a gazdaság jelentős részét. Vagyonok tűntek el percek alatt, bankrotthullám söpört végig az országon, és a gazdáktól a kisbefektetőkig mindenki megérezte a hatását. Ez a nap valóban „fekete” volt a szó legszomorúbb értelmében sok amerikai számára. Érdekesség, hogy ez az esemény még semmilyen kapcsolatban nem állt a hálaadást követő bevásárlással, csupán a név első feljegyzett, széles körben ismert használatát jelenti pénzügyi kontextusban. A kifejezés negatív töltete évtizedekig megmaradt a köztudatban.

A későbbi évtizedekben is használták a „fekete” jelzőt különböző rossz emlékű napokra, gyakran tőzsdei krachok kapcsán. Ez a történelmi háttér jól mutatja, hogy a nyelv hogyan képes teljesen új jelentéstartalmakat társítani egy már létező kifejezéshez az idők során. Az eredeti jelentés mára szinte teljesen kikopott a köztudatból, és csak a történelemkönyvek lapjain, illetve gazdaságtörténeti visszaemlékezésekben találkozhatunk vele. A mai Black Friday csillogása teljesen elfedte ezt a korai, válságos eredetet.

A philadelphiai rendőrök rémálma

A kifejezés maihoz közelebb álló használata az 1950-es, 60-as évek Philadelphiájához köthető, és még mindig negatív felhanggal bírt. A város rendőrsége kezdte el „fekete pénteknek” hívni a hálaadást követő napot, ami számukra nem az öröm, hanem a káosz napja volt. Ekkor ugyanis a külvárosiak és a turisták tömegei árasztották el a belvárost, hogy megkezdjék a karácsonyi bevásárlást, és részt vegyenek a szombaton tartott, hagyományos hadsereg-haditengerészet amerikaifutball-mérkőzésen.

A rendőrök számára ez a nap rémálom volt: tilos volt szabadságot kivenniük, túlórázniuk kellett, hogy kezelni tudják a hatalmas forgalmi dugókat és a hömpölygő tömeget. A bolti lopások száma is megugrott ilyenkor, ami tovább növelte a hatóságok terheit. A „fekete” jelző itt tehát a rendfenntartók kimerültségére, a közlekedési káoszra és a belvárost elborító szmogra utalt. A kifejezés ebben az időszakban még kifejezetten helyi, philadelphiai szlengnek számított.

A helyi kereskedők egy idő után megpróbálták a negatív csengésű nevet pozitívabbra cserélni, és bevezetni a „Big Friday” (Nagy Péntek) elnevezést, hogy barátságosabbá tegyék az eseményt a vásárlók szemében. Ez a kísérlet azonban kudarcot vallott, a „Black Friday” kifejezés már túl mélyen beivódott a köztudatba. A név maradt, de a jelentése lassan elkezdett átalakulni, ahogy a kereskedők felismerték a napban rejlő hatalmas üzleti potenciált. A káoszból lassan profitábilis lehetőség vált.

A kiskereskedelmi fordulat és a „pirosból feketébe” mítosz

A 1980-as évekre a kiskereskedőknek sikerült országos szinten is elterjeszteniük a kifejezést, de egyúttal sikeresen át is keretezték annak jelentését. Megszületett a máig népszerű – bár nem teljesen pontos – magyarázat, miszerint a Black Friday az a nap, amikor a boltok könyvelése „átfordul” a veszteséges piros zónából a nyereséges feketébe. A régi könyvelési gyakorlatban ugyanis a veszteséget piros tintával, a nyereséget pedig feketével rögzítették.

Bár ez a történet jól hangzik és logikusnak tűnik, valójában inkább egy ügyes marketingfogás volt, hogy megszabaduljanak a philadelphiai káosz negatív asszociációitól. Tény azonban, hogy sok kereskedő számára valóban az év utolsó negyedéve, és azon belül is a karácsonyi szezon hozza a legnagyobb bevételt. A hálaadás utáni péntek vált szimbolikusan ennek a rendkívül jövedelmező időszaknak a kezdetévé. A narratíva sikeresen megváltozott: a rendőrségi rémálomból a gazdasági siker szimbóluma lett.

Ettől kezdve a Black Friday tudatosan épített eseménnyé vált. A boltok egyre korábban nyitottak – először reggel 6-kor, majd 5-kor, végül már éjfélkor, sőt, hálaadás estéjén –, és egyre agresszívabb akciókkal csábították a vevőket. A „doorbuster” (ajtóbetörő) ajánlatok, amelyekből csak korlátozott mennyiség állt rendelkezésre, szándékosan fokozták a versenyszellemet és a sürgősség érzetét a vásárlókban. A média is felkapta a jelenséget, a kígyózó sorokról és a nyitáskor betóduló tömegről készült felvételek az esti híradók állandó szereplőivé váltak.

Globalizáció és az online tér hódítása

A 2000-es évek végére, részben az amerikai multinacionális cégek és a média hatására, a Black Friday elkezdte átlépni az országhatárokat. Kanadában kezdetben azért vezették be, hogy megakadályozzák a vásárlók tömeges átáramlását az USA-ba az olcsóbb termékekért. Európában, így Magyarországon is, a 2010-es években jelent meg igazán, bár sok helyen az eredeti hálaadási kontextus nélkül, egyszerűen csak egy nagy őszi leárazási hullámként honosodott meg. Mára Kínától Dél-Afrikáig a világ számos pontján tartanak hasonló tematikájú napokat, még ha más néven is (pl. Kínában a Szinglik Napja a hasonló kaliberű esemény).

Az internet és az e-kereskedelem előretörése drasztikusan átalakította a Black Friday jellegét. A 2005-ben debütált „Cyber Monday” (Kiber Hétfő) eredetileg az online vásárlás napja volt a hálaadást követő hétfőn, arra építve, hogy az emberek visszatérve a munkahelyükre, a gyorsabb irodai internetet használták vásárlásra. Mára azonban a két esemény összemosódott: a Black Friday is egyre inkább az online térbe költözik, sokszor már nem is egy napig, hanem egy hétig vagy akár egész novemberben tartó „Black November” formájában.

Ez az online átállás megváltoztatta a vásárlói élményt is: a fizikai tolongást felváltotta a virtuális sorban állás és a szerverek túlterheltsége miatti bosszankodás. A kereskedők számára ez új kihívásokat jelentett a logisztika és az IT-infrastruktúra terén, ugyanakkor lehetővé tette, hogy még szélesebb rétegeket érjenek el. Az okostelefonok elterjedésével a vásárlás bárhonnan, bármikor lehetségessé vált, tovább pörgetve a fogyasztást. A Black Friday ma már nem egyetlen nap eseménye, hanem egy hetekig tartó marketingkampány csúcspontja.

Kulturális hatás és a jövő kérdései

A Black Friday mára mélyen beépült a modern fogyasztói kultúrába, de megítélése továbbra is vegyes. Egyrészt sokak számára ez az egyetlen lehetőség, hogy nagyobb értékű cikkeket (elektronika, háztartási gépek) elérhető áron szerezzenek be a családjuknak. Másrészt viszont a túlfogyasztás, a materializmus és a környezetkárosítás szimbólumává is vált. A „Vegyél Semmit Nap” (Buy Nothing Day), amelyet szintén ekkor tartanak tiltakozásul, rámutat az esemény árnyoldalaira és a fenntarthatóság kérdéseire.

A jövőben a Black Friday valószínűleg tovább fog alakulni, ahogy a fogyasztói szokások is változnak. A fiatalabb generációk egyre inkább értékelik a fenntarthatóságot és az etikus kereskedelmet, ami nyomást gyakorolhat a cégekre, hogy ne csak az alacsony árakkal, hanem „zöldebb” ajánlatokkal is versenyezzenek. Az élményajándékok és a digitális szolgáltatások előretörése is módosíthatja a vásárlási kosarak összetételét a hagyományos tárgyi ajándékok rovására.

A pandémia is felgyorsította a változásokat, végleg bebizonyítva, hogy a fizikai jelenlét nélküli, biztonságos online vásárlásé a jövő. Bár a hagyományos bolti roham valószínűleg sosem fog teljesen eltűnni – hiszen sokaknak ez egyfajta rituálé, közösségi élmény –, a hangsúly egyértelműen áttolódott a digitális térbe. A Black Friday története tehát folyamatosan íródik, tükröt tartva társadalmunk gazdasági és kulturális változásai elé.

Még több olvasnivaló...